Close

11. 12. 2015

Motoristické tipy na zimu, které možná neznáte

Zimní období je zatěžkávací zkouškou pro řidiče i pro auta. Námaha materiálu související s mrazy, zrádný povrch cest, nedostatek světla… Zkrátka a jednoduše málokdo z řidičů se na zimu těší. Nicméně obstát u této zkoušky chceme a musíme všichni, a proto bychom měli být připravení.

O změně počasí je dobré vědět

Neřešte s křížkem po funuse, co se kde stalo špatně. Buďte na potíže připravení. Zběžně, ale pravidelně se dívejte na předpověď počasí. Pokud máte chytrý telefon, můžete využít některou z mnoha dostupných aplikací. Pokud se má prudce ochladit, určitě vezměte v potaz níže uvedené tipy a rady.

Správný tlak v pneumatikách

Základem bezpečné jízdy v zimním období jsou zimní gumy. A o tom, že to bez nich opravdu nejde, asi žádný zodpovědný motorista nepochybuje. Poměrně podceňovaným problémem ale bývá tlak v pneumatikách. Ten za arktických mrazů velice rychle klesá, což má za následek zhoršené jízdní a brzdné vlastnosti a v neposlední řadě také rychlejší opotřebení pneumatik. Tlak v pneumatikách tedy doporučujeme pravidelně kontrolovat měřením (v zimě alespoň jednou za měsíc), v případě opravdu třeskutých mrazů i častěji.

Chlad znamená houstnutí oleje v motoru

Mrazivé teploty způsobují, že olej houstne. Tím se zhoršuje jeho pohyblivost a roste i riziko poruchy. Určitě tedy svému autíčku dopřávejte kvalitní a výrobcem předepsaný motorový olej, a to v pravidelných intervalech.

Začínající problémy někdy odhalí pouze oko

Máte-li auto, které ještě voní novotou, budete asi podobných problémů ušetření. Pokud jste ale majiteli staršího vozu, je dobré během zimy tu a tam zkontrolovat motorový prostor. Ubezpečte se, že žádný z komponentů nevykazuje známky poškození (např. nejsou prasklé hadičky, potrhané rozvody apod.).

Chladicí kapalina. I v zimě musí být

Venku sice může být minus 30. Vaše auto se bez chladicí kapaliny (nemrznoucí směsi) ale ani tak neobejde. Pravidelně tedy kontrolujte její objem a doplňujte ji. Jinak hrozí vážné poškození motoru.

Málokdo si vzpomene na stěrače

Podceňovaným a často opomíjeným prvkem, který je však zásadní pro bezpečnost, jsou stěrače. A ty v zimním období hodně trpí. Je to dáno jednak nízkými teplotami jako takovými ale také nerovnostmi (zmrzlý sníh, kousky ledu) na čelním skle, přes které musí stěrače přejíždět. Kontrolu a případně výměnu stěračů tedy nepodceňte. Skoro nic nestojí, dokáže ale ušetřit spoustu potíží.

Čelní sklo se v zimě stává otloukánkem

Čelní sklo v dobrém stavu většinou zimu přežije v pořádku. Problémem jsou ale praskliny, výseky apod. Ty se během zimy vlivem mrznutí a roztahování vody v nich rychle zvětšují. Pokud tedy máte na čelním skle nějaké poškození, doporučujeme jej vyměnit či opravit ještě před příchodem mrazů.

Nejezděte s prázdnou nádrží

Pokud jste zvyklí jezdit na rezervu, tak to v zimě raději nedělejte. Vždy mějte alespoň polovinu nádrže zaplněnou. Může se totiž stát, že zůstanete v kalamitě „viset“ uprostřed dálnice a palivo vám během krátké doby dojde. A bez něj si v autě ani nezatopíte.

Rozcvička prodlouží životnost vozu

Pokud venku mrzne, uděláte svému autu radost tím, že jej nebudete hned vytáčet a ani po něm nebudete chtít hned plný výkon. Odvděčí se vám delší životností a větší spolehlivostí. Toto pravidlo platí především pro dieselové a přeplňované motory.

Jak přežít sněhovou kalamitu

Pokud jezdíte na hory anebo se pohybujete v odlehlých místech, může být zapadnutí ve sněhu výrazně větší problém než někde kilometr za městem. Pokud patříte mezi dobrodružnější řidičské povahy, zvažte, zda by se vám nevyplatilo mít u sebe jakýsi kufřík první pomoci. V něm byste měli mít rychle po ruce něco pro zlepšení trakce (skvělé je stelivo pro kočky, ale funguje i obyčejný písek) a pak výbavu ve formě tažného lana, baterky, malé lopatky, starých papírů/novin a přikrývek. A samozřejmě nezapomeňte na jídlo a pití. Výborně poslouží např. energetické tyčinky a zelený čaj.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..